Kultura se odnosi na celokupno društveno nasleđe neke grupe
ljudi, to jest na naučene obrasce mišljenja, osećanja i delovanja neke
grupe, zajednice ili društva, kao i na izraze tih obrazaca u
materijalnim objektima. Reč kultura dolazi iz
latinskog colere,
što je značilo: nastanjivati, uzgajati, štititi, poštovati. Za kulturu
postoje i druge definicije koje odražavaju razne teorije za razumevanje
i kriterijumi za vrednovanje ljudske delatnosti. Antropolozi kulturu
smatraju definirajućim obeležjem roda
Homo.
Definisanje kultureMnogi ljudi danas koriste shvatanje "kulture" koje se razvilo u
Evropi tokom 18. i ranog
19. veka.
To shvatanje kulture odražavalo je nejednakost unutar evropskih
društava i među evropskim silama i njihovim kolonijama širom sveta. Ono
izjednačuje „kulturu“ s „
civilizacijom“ i suprostavlja oboje „
prirodi“.
Prema tom mišljenju neke su zemlje civilizovanije od drugih kao što su
i neki ljudi kulturniji od drugih. Stoga su neki kulturni teoretičari
zapravo pokušali izbaciti popularnu ili masovnu kulturu iz definicije
kulture.
Kultura se u praksi odnosi na
elitna dobra i aktivnosti kao što su visoka
moda ili
muzejska umetnost i
klasična muzika, te reč
kulturanoznačava ljude koji znaju o tim aktivnostima i sudeluju u njima. Na
primer, neko ko koristi 'kulturu' u smislu 'kultivacije' može uveravati
da je
klasična muzika najotmenija od muzike radne klase kao što su
pank,
turbo folk ili domorodačka muzička tradicija
australijskih Aboridžina.
Ljudi koji koriste "kulturu" na taj način paze da je ne koriste u
množini. Oni veruju da ne postoje posebne kulture, svaka sa svojim
vlastitim
vrednostima i
logikom,
nego radije koriste samo jedan standard rafinacije kojim se sve grupe
mogu objasniti. Stoga su oni ljudi koji imaju različite običaje
shvaćeni kao "nekulturni" zbog "njihove različite kulture". Ljudi s
nedostatkom "kulture" često se čine "prirodnijima", pa posmatrači često
kritikuju elemente visoke kulture zbog potiskivanja "
ljudske prirode".
Neke socijalne kritike od
18. vekapa nadalje prihvataju taj kontrast između kulturnih i nekulturnih, ali
naglašavaju da su rafiniranost i razrađenost kvarenje, a neprirodni
razvoj onaj koji zakriva i izobličuje ljudsku suštinsku prirodu. Na
račun toga,
narodna muzikaljudi iz radne klase je iskreno izražavanje prirodnog načina života,
dok je klasična muzika površna i dekadentna. Jednako, ljudi koji nisu
sa Zapada često se vide kao 'plemeniti divljaci' koji žive autentičnim
neokaljanim životima koji još uvek nisu složeni i iskvareni visoko
raslojenim kapitalističkim sistemom Zapada.
Danas mnogi društveni naučnici odbacuju
monadnoshvatanje kulture te suprotnost kulture i prirode. Oni priznaju da su
neelitne kulture jednako kulturne kao elitne (i da su ljudi koji nisu
sa Zapada jednako civilizovani) – oni su samo kulturni na različit
način. Zato, socijalni posmatrači kontrastiraju "visoku" kulturu elite
s
"popularnom" ili pop kulturom, koja označuje dobra i aktivnosti namenjenih za proizvodnju i potrošnju neelitnih ljudi ili
masa. Obe se kulture, visoka i niska, mogu videti i kao
subkulture.
Kultura kao "svetski pojam"Tokom
romantizma u
Nemačkoj su naučnici, posebno oni zaokupljeni
nacionalizmom (težnja za ujedinjenjem Nemačke i borba potlačenih naroda u
Austro-ugarskoj Monarhiji),
razvili obuhvatniji pojam kulture kao "svetski gledane". Taj način
razmišljanja, različit i neusporediv pogled na svet, obeležje je svake
etničke grupe. Iako obuhvatnije od ranijih gledišta, taj pristup još
uvek je dopuštao razlike među "civilizovanim" i "primitivnim" ili
"plemenskim" kulturama.
Do kasnih godina 19. veka
antropolozi su prihvatili i prilagodili termin
kultura na širu definiciju koju su mogli primeniti na široku raznolikost društava. Oprezni prema teoriji
evolucije,
pretpostavili su da su se sva ljudska bića razvila jednako i da
činjenica da svi ljudi imaju kulturu mora proizilaziti na neki način iz
čovekove evolucije. Oni su takođe iskazali nesklonost upotrebe biološke
evolucije za objašnjavanje razlika između specifičnih kultura --
pristup koji je ujedno bio i legitimni oblik
rasizma.
Oni su verovali da će biološka evolucija proizvesti najobuhvatniji
pojam kulture, shvatanje koje su antropolozi mogli primeniti jednako na
društva s pismom i bez njega ili na nomadska i na sedentarna društva.
Dokazivali su da su kroz smer svoje evolucije ljudska bića razvila
univerzalnu ljudsku sposobnost za određivanje iskustava, te za
kodiranje i komuniciranje njima putem
simbola.
Kada su ti sistemi simbola bili naučeni ljudi su se počeli razvijati
nezavisno o biološkoj evoluciji (drugim rečima, jedno ljudsko biće može
se naučiti verovanju, vrednostima ili načinu stvaranja nečega, iako dva
čoveka nisu biološki u srodstvu). Stariji argumenti o
prirodi protiv odgoja osporavaju da je ta sposobnost za simboličko razmišljanje i socijalno učenje proizvod ljudske evolucije.
Ljudi koji žive odvojeni jedan od drugoga razvijaju jedinstvene
kulture, ali elementi različitih kultura mogu se lako širiti iz jedne
grupe ljudi na drugu. Kultura je dinamična i može biti naučena,
stvarajući je potencijalno brzim oblikom
adaptacijena promenu fizičkih uslova. Antropolozi gledaju kulturu ne samo kao
proizvod biološke evolucije nego kao njen dodatak, kao glavna sredstva
ljudske prilagodbe na svet.
To gledanje kulture kao sistema simbola s prilagođenim funkcijama
koji je različit od mesta do mesta, vodilo je antropologe da shvataju
različite kulture kao definisane različitim obrascima. Te obrasce čine
dugotrajan, proizvoljan i dogovoren skup značenja koji su uzeli
konkretan oblik u
mitovima i
ritualima,
oruđu,
dizajniranju stambenog prostora i planiranju naselja. Antropolozi stoga razlikuju
materijalnu kulturu od
simboličke (nematerijalne, duhovne) kulture,
ne samo jer svaka odražava različite vrste ljudske delatnosti, nego
takođe jer sačinjavaju različite vrste podataka koji traže različite
metodologije.
Takvo gledište kulture postalo je dominantnim između
Prvog i
Drugog svetskog rata,
a uključivalo je da je svaka kultura vezana i mora biti shvaćena kao
celina, na svojim vlastitim terminima. Rezultat toga bilo je stvaranje
kulturnog relativizma,
tj. promatranja neke kulture sa stajališta te kulture. Takav pristup
kulturi ne pita je li neka značajka moralna ili ne, nego kakvu ulogu
ima u životu toga društva.
Uprkos tome, shvatanje da je kultura kodirana simbolima i stoga može
biti naučena s jedne osobe na drugu određuje da se kultura, iako
ograničena, menja. Kulturna promena može biti rezultat
otkrića i
izuma,
ali takođe može biti rezultat dodira između dveju kultura. Pod
miroljubivim uslovima dodir između dveju kultura može voditi ljude da
"posude" (zapravo, nauče) jedni od drugih (
difuzija (antropologija) ili
transkulturacija).
Pod uslovima nasilja i političke nejednakosti, ljudi jednoga društva
ipak mogu "ukrasti" kulturne tvorevine od drugih, ili nametnuti
kulturne tvorevine drugima (
akulturacija). Teorija
difuzije inovacija predstavlja istraživački utemeljen model za određivanje kako, kada i zašto ljudi prihvaćaju nove ideje.
Sva ljudska društva bila su upletena u procese difuzije,
transkulturacije i akulturacije, te malo antropologa danas vide kulturu
kao ograničenu. Ti antropolozi pokazuju da umesto razumevanja kulturnih
tvorevina u terminima njene vlastite kulture, mora biti shvaćeno u
terminima šire istorije uključujući i dodire i odnose s drugim
kulturama.
Pored gore spomenutih procesa još od
Kolumba svet je bio na širokoj osnovi obeležen migracijama, uključujući
kolonijalnu ekspanziju i prisilnu migraciju kroz
ropstvo.
Rezultat toga su mnoga kulturno heterogena društva. Neki antropolozi su
dokazivali da su heterogena društva ipak ograničena nekakvim
jedinstvenim kulturnim sistemom i da heterogeni elementi se bolje
shvataju posmatrajući ih kao
subkulture.
Drugi su dokazivali da ne postoji jedinstveni ili koordinirajući
kulturni sistem i da se heterogeni elementi moraju shvatiti zajedno u
obliku multikulturalnog društva.
Multikulturalizam se podudarao s preporodom
političkog identiteta koji uključuje zahteve za prepoznavanjem kulturnih jedinstvenosti socijalnih podgrupa.
Sociobiolozi dokazivali su da se mnogi aspekti kulture mogu najbolje shvatiti kroz koncepciju
mema koje je prvi uveo
Ričard Davkins u svojoj knjizi
The Selfish Gene iz
1976. godine. Ideja govori o postojanju jedinica kulture ili
memima koji su jako sličili
genima u
biologiji evolucije. Iako je to stajalište zadobilo neku popularnu vrednost, antropolozi ga odbacuju.